RSS Feed

Bahagi pun ada mati?

8

Saturday, November 6, 2010 by Ara Drew

'Abah,nak pergi maner?' anak-anak sidek abah tanya..

'pergi pasar jap nak tengok-tengok kalau ade ikan' abah jawap..

'ok, set..abah beli keropok' anak-anak sidek meraung lagi..

'tak abih-abih nak pesan macam-macam,yelah2..nanti abah belikan'.. Abah dengan perasaan geramnya memandu terus sambil membonceng motosikal yamaha 100  kesayangan dia tu..

....................................................................................................


'prettt..prett...' {awas,jangan nak mcm2 fikir ni bunyi orang berak cair}

sound efek hon motosikal abah.. 'yes..abah dah balik'.. terus meluru mendapatkan abah, tetapi bukan nak tolong angkat barang tapi cepat-cepat ambil plastik keropok ajer.. abah kalau marah pun memang dia takkan hampakan kemahuan anak2,kalau bab makananlh.. takut nanti anak-anak dia dok berlari masuk dalam batu belah batu bertangkup..haha

'Heppp...bawak sini abah bahagi2 kan..'

Mbok { kakak }, abang { anak ke-2 } dan dedek, meh duduk sama2 kat cni..

 
tora datang lagi dengan...'gasing terbang'
  
akak dapat 1, abang dapat 1 dan adik dapat 1... Ini dinamakan bahagi 'mati'..
kalau abah beli empat, satu kasi dekat mak tapi adik dah cepat-cepat jeling mak..
nak minta lah tu.. tak adil! ini boleh mendatangkan marah!

 gula-gula arnab yang dapat makan serta plastik
 
Kalau abah tak sempat nak pergi beli,biasalah abah selalu sajer outstation...
jadi dia dah siap-siap bagi setiap sorang 20 sen.. wahhhh! dapat 20 sen dah macam dapat rm2..
Apa lagi,terus pergi kedai seberang bawak 20sen tu beli barang. Kalau korang nak tahu, aku dan 2 orang adik aku tu..lepas dapat duit,terus berlari sama-sama pergi kedai. Aku dah siap-siap fikir dalam otak nak beli asamboi yang dalam satu bungkus ada 4 biji asam. selesai dah spulohsen..pastu godek-godek tengok keropok lain pulak spulohsen. Dengan senang hati bawak kat umah. Sape yang beli gula2, dia yang cepat abis sebab sedikit..hahaha

Pandai abah aku ajar kami berjimat dulu.. sampai sekarang aku ade sifat haji bakhil sikit kot kalau pasal duit.. jimat beb.. 


8 comments »

pena said...

lama xjmpa gula2x arnab 2..

knangan zman dulu2x..

ASaDa RyutaRo said...

hahaha.. enseyo.

nang lamak gilak dah x nemu gula batu renab ya. nyaman. tapi dengar cerita tahun ya tek, ada sidak madah x bagus d makan. masih da jual kinek tok ka?

Cik Dara said...

pena: hehehe,dulu gula2 ni mmg sedap..

Cik Dara said...

asada: enseyo,

yalah,kngn lmk ya..eh,kmk da jumpa kt tabuan..kt tmpt org beli aik2 area tekong ya.. msh jual..yalah,dolok org mdh gula batu ya xbgus tegal plastik dpt dmkn ya..

maCy said...

rindunya gula2 arnab! huhu

Cik Dara said...

macy: hehe..sedap kn gula2 ni dulu..

Affan Ruslan said...

err, ak tak duka sgt gula2 arnab. tak ken dgn lidah. hehe.
*kadang2 org bg duit raya, contoh, rm 10, bila bhgi 4 org adik beradik, nk bg fair mak pun dpt duit rm2 gak. haahah!

cik shabah said...

haha!macam macam la nek dara ni.eh eh eh da lama x main TORA tuuu,huhu =P