RSS Feed

Sardin oh sardin!

18

Saturday, October 9, 2010 by Ara Drew

Alahai,asyik sardin! sardin! sardin!
apa takde lauk lain ke?
Kalau aku,kadang-kadang tukar selera tak jadi masalah..
aku ni asal ada lauk 1 dengan nasi putih,tu dah cukup..

Sardin King Cup..korang kenal ataupun pernah makan tak?
takkan tak kenal dengan sardin yang femes seantero malaysia tu kan..
bukan kuli KING k..tak de kena mengena dengan kuli king ke kuli batak ke..haha apa aku cakap ni,keluar tajuk..


Wah wah wah..tiba-tiba jer ko terus muncul yer sardin..
sardin kat atas ni,ade yang suke dan ade jugak yang tak suke..
sebab apa tak suke?
Bau yang kuat bila makan dan dah cuci tangan pun masih kuat baunya..
Tapi,bagi aku..sardin ni paling sedap..
tak kisahlah bau ker aper,janji belom expired date lagi.. 

Ada cara nak buang bau dia dari terlalu kuat sangat bila dah makan,
caranya tumis dengan asam jawa..
ada jugak yang suka makan terus lepas buka dari tin..
Aku suka ditumis lagi.
Potong bawang besar a.k.a bawang bakong{bahasa org sarawak},cili sikit kalau mau pedas,lepas tu ambek asam jawa dan campur air sikit..

tumis sampai naik bau,letak sardin dan kalau aku,letak kicap masin sikit..kasi hitam..hehe
{lapor lagi dah eden ni}
Memang terbaek lah..haha
kalau adik bujang aku yang 2 orang tu,memang tak suke makan sardin ni..
memilihlah pulak..ahhhh! bagi jer kat akak korang ni..aku bedal abih..

Terima kasih tuan-tuan dan puan-puan,sebab membaca rancangan masakan bujang saya hari ni k..sehingga bertemu kembali dilain siaran..haha

P/s: alahai,anak sapalah yang pandai masak ni..kalau makcik/pakcik yang punya blog ada anak bujang,saya nak beli setompok singgit k..hehe 


18 comments »

misSbLurRy said...

zaman dok rumah sewa dulu, sardin la jadi pujaan hati...

masa pergi kem hutan selama 2 minggu dan kene masak guna kayu api,,sardin juga la jadi pujaan hati....

ape2 pun...layan sardin giant pon sodap

Gee said...

isssskkkk...nak masak sadin la ptg ni..tak tahan..hoho

DaRa MaNiskU said...

mishblury: haha,mmg pon.. klau pg kem,sardin ni mmg pmbuka selera..

DaRa MaNiskU said...

kak gee: alahai,kak g xleh tahan plak..jangan lupa anta2 kt cni jugak..hehe

Amyna said...

cepat & mudah kann kan!! Lama dah tak makan sardin..

dulu sardin adalah salah satu menu untuk santapan, tapi kini zaman bujangan sudah berlalu...ekekke!

DaRa MaNiskU said...

kak amyna: hehe,dh kawin mane boleh mkn sardin slalu..nnti xpasal2 dapo xberasap..

kakngah said...

kalau sampai sok g tak habis..
kasi hancur sadin tu.. mkn ngn roti
bruppp!! kenyang!

Dc said...

nak sikit sardin..lapo2...

DaRa MaNiskU said...

kakngah: hehe,sodap tu kakngah...

DaRa MaNiskU said...

dc: ambik jk cya..hehe

Blog Leader said...

sardin2 bujang sampai da kawen skrg pun masih layan lagi... huhuhu...

DaRa MaNiskU said...

blog otai: hehe..sardin malar segar..xluput dek masa dan zaman..

Yanie J said...

semalam bru mam sardin nek..hikhik

alieff said...

haha... rancangan mari memasak bersama cik dara.... adehh...
*tak bley blahh*

but, sedap gak makan sardin nih... kalau wat pedas2 sket pun mantop! huhu^^

DaRa MaNiskU said...

yanie: hehe..sedap kn..jgn nk jwp xsedap plak..haha

DaRa MaNiskU said...

alief: hahaha alif jeles...

buat pedas2 mmg sedap tp jaga2 jgn pedas sgt..haha

Gayahspears said...

mmg sedap kalo mkn sadin dengan nasik panas2.. perghhh... egat zaman muda2, asyik masak sadin ja :( huk2 sedey2

DaRa MaNiskU said...

gayah: alahai gayah..xper mase tua nilah try mkn sardin lagi..hakhakhak