RSS Feed

Orang dah minta maaf tapi maki hamun yang dibalas

24

Wednesday, October 27, 2010 by Ara Drew


Penat hari ni belum kebah lagi tapi masalah tak habis-habis datang bertimpa..
Ini yang buat aku hangin satu badan kalau budi bahasa tidak dipratikkan selalu..
Hari ni aku tak nak melalut panjang lebar,tak nak conar2 jauh-jauh,
aku hangin dengan orang yang buat-buat salah nombor ataupun aku yang salah nombor bila dail kat orang lain.

Situasi pertama:

Miskol....miskol...miskol....dan terus miskol..
aku paling hangin satu badan kalau tak de hal yang penting tapi miskol jer keje kat nombor aku..
'aku tanya 'salam,ni siapa main miskol-miskol,macam budak kecik jer?'
dia jawap pulak ' uii,garang sangat..kalau tak nak orang miskol,p dok utan lah'
Aku yang menanya dengan baik dan lemah gemalai,dia jawap aku macam tu..
Lepas tu cakap nak berkenalan..pirahhhhh! aku tak suka sebab ayat ko jawap tu dah petanda ko tak da budi bahasa.

Situasi ke-2:

Miskol...miskol dan miskol...
Aku tanya siapa ni,adahal penting ker sampai banyak kali miskol..
nak tanya,ni nombor nina {bukan nama sebenar} ker?
'Sorry ya,ni bukan nina tapi dara'
dia jawap balik, 'oi! ko jangan nak main-main,aku tanya nina!'
Sikit lagi nak jatuh jantung aku bila orang dah cakap kasar macam ni.
Masih sabar lagi dan cakap kat unknown tu, 'encik ke cik, nina yang awak cari tak ada dan awak salah nombor ni'
Lepas aku tiup sikit jer belaian jiwa,terus cakap nak berkenalan boleh?
porrrahhhhh! aku reject sama skali..sebab aku tak kenal mana asal usul ko.
Lepas tu hambur balik kata-kata kesat kat aku..
korang pk apa?



Situasi ke-3:

Abah aku anta mesej kat kawan dia tapi nombor tu dah hilang,
abah aku tanya tangki racun yang diorang pakai hari tu tapi apa yang abah aku dapat?
Abah aku dapat maki hamun,caci maki,kata-kata kesat dari si unknown yang kemungkinan pakai nombor tu..

Mana budi bahasa semua orang ni..banyak lagi tapi tak sempat cerita..
jangan sampai aku jadi hulk sudah..aku masih fikir mata-mata yang akan memandang bila aku bertukar nanti..bukan nak tengok apa pun kan..

p/s: orang yang kuat bukan sebab kuatnya dia mengangkat barangnya berat tetapi kuatnya dia bila dapat menahan marah.


24 comments »

sfatimahzj said...

first impression yang tak cantik...adohai..senang gk kan nak kenal akhlak orang macam mana...huhuhu

DaRa MaNiskU said...

fatimah: ar'r..dara mmg xsuka jika org yg xjaga adab.. dlm sms mmg slalu mcm tu..tua bangka,muda remaja sama saja..

chocolate.aholic said...

eee over sgt kot. da ler x knl pas2 miskol2..then mara2 lak..ble ayat kate kenal pulak dah...terdesak ke ape org cm2..hahah

Aniza said...

ya bukan mudah membina kesabaran di saat kewarasan nyaris kehilangan...sabarlah yek

ASaDa RyutaRo said...

hahaha... taktik nak berkenalan ya.. boleh la sapa2 nak mempraktikkan kelak. tapi perlu bahasa yang bagus2 sopan santun lah. hehe =P

DaRa MaNiskU said...

choc: ar'r..mmg terdesak kot.. kalau yer pun tdesak sgt,bahasa kena jagalah..

DaRa MaNiskU said...

Aniza: suke ayat tu..kesabaran mmg ada batasnya..

DaRa MaNiskU said...

Asada: haha..ya taktik yg dreject sama sekali jika pggunaan bhsa yg tidak betul..^^

eiela said...

kalau yang selalu miskol2 tuh,,geram jugak. tapi nak elak senang je, kata je kita nih lelaki dlm msg tuh, ha confirm trus senyap. apa-apa pun adab sopan memang memainkan peranan dlm suatu komunikasi.

DaRa MaNiskU said...

eiela: hehe dah cube dik,tp siap nk bagi bukti kebende konon..xpyh layan jer,titik..

hentakbelipat said...

uncivilized people mmg macam itu lah

pN.rOs said...

betui2,,,,
tp pNrOs tak kuat la
sebb i memg takleh tahan sabar waaaaaaaaa

DaRa MaNiskU said...

hentakbelipat: betul tu,nk kata xblaja sivik,org xblaja sivik pun boleh jaga adab..hentak ckit,belipat kang..hehe pinjam nama jap.

DaRa MaNiskU said...

pn.Ros: adoi,pn ros...jgn jadi hulk sudah k..hikhik

Myra Jay said...

Yup, tul tu, zman skrg macam dah hilang budi bahasa..
Susah kita nk jumpa org yg berbudi kita berbahasa nieh..

DaRa MaNiskU said...

myra jay: sumpah seranah mcm dh jadi makanan asas mulut kot,tak pun pencuci mulut..

Yann Mazian said...

ishh. pa jaklah org cmya. xbagus d layan orang gya. isshh. saba k. :)

Gayahspears said...

kalo gayah pon marah jugak.. e geram.. xpyh lyn..nty kita yg stres..huhu

MASA said...

kata-kata terakhir tu, bukan menahan sabar tapi menahan marah..

DaRa MaNiskU said...

yann: yalah koh,mls mek nk lalek dgn org mcm ya..

DaRa MaNiskU said...

gayah: kalau kasi dgn gayah org tu,dara kompem mst kena kaw2 dgn gayah..hehe

DaRa MaNiskU said...

masa: tq masa..sudah dperbaiki..

Anastasia Ann said...

ada juga orang camtu yer. patut sekeh guna kuasa gaban hijau,

DaRa MaNiskU said...

ann: haha,kalau ade dpn mata mmg dh kena cepuk ramai2.. dengan kuasa bulan,aku mnghukummu..eh,jd sailormoon plak