RSS Feed

Boleh jawap baik-baik tak?

10

Thursday, October 7, 2010 by Ara Drew

"Alo incik,itu barang sudah mau angkat atau tidak?"

"No waylah k..lu angkat sendiri lah"


Korang tengok dari ayat kat atas,ape salahnya?
Ar'r..orang yang jawap itu bengong..
Itulah masalah orang kita..
nama jer budi bahasa budaya kita tp budi bahasa hanyut entah kemana..


Aku paling panas dan anti dengan manusia macam ni..
Kadang-kadang aku tanya habis baik dah,tahap lentok pun kalau orang lain mendengarnya,tapi apa yang orang tu balas balik?
Jawapan yang tak sedap telinga mendengar,caci maki,tomahan,senyum sinis..
sedangkan soalan yang ditanya bukan marah dia pun..
ko jangan nak cari pasal dengan aku..aku bomoh ko nanti..
{bomoh adalah haram disisi agama ya kawan-kawan}

Soalan yang ditanya,jika dijawap dengan betul dan berhemah..
hormat orang dengan kita akan bertambah-tambah..
bukan menambahkan rasa takut dan meluat dihati mereka...

p/s: aku memang bengang tapi sentiasa hiaskan diri dengan senyuman..seseorang yang dapat menahan marahnya adalah orang yang kuat.. 


10 comments »

Zaer!! said...

salam dara..Relaks2..tu la sebenarnya sikap manusia.Die rasa die nk cakap,die pakai lepas je.tanpa pikirkan hati orang lain.Harap bersabar la erk.

Kalau zaer la,zaer jawab : Lu mau jual xmau jual ini barang,ini kerja lu.pasal pa wa kene amek itu barang.huhu.;-)

Gayahspears said...

nenek mucuk... cucu taskot tgk nenek emo2... salu nek cool ha... tapi cumel lorh roti tu..keh3.. angkat kasi gayah suda setle prob~huhuhu


gayah ckp camni kat dia :- woi2, ni barang wa mau beli tak mau beli wa pnya suka la.. det wa.. wak lu kecoh2~kahkahkah (sambil buat muke poyos)

DaRa MaNiskU said...

zaer: hehe dara cool jer..ntah knpe kdg2 org mcm ni blom btemu buku dan ruas..klau bukan dgn dara,dgn org lain kot..bru dia sedar..

DaRa MaNiskU said...

gayah: ambek jer gayah..jgn gayah mkn dgn pisau2 skali udah..hahaha

apik pehe said...

benci gak camtu..
tanyer leklok..tapi dibalas cam marah2..hampeh tol

DaRa MaNiskU said...

apik: hehe mai ekot dara p cepuk ramai2..

{awas! ini ilustrasi semata2}

DKosongLapan said...

Berbudi Bahasakah Kita??

Kebetulan nenek....awok pun ade buat entri pasei budi bahase kat blog awokk.....

DaRa MaNiskU said...

Dkosonglapan: hehe kebetulan kn?

zmah said...

akak tak mkn dah kalau rupa mcm tu...TAKUT

DaRa MaNiskU said...

zmah: hehe jgn mkn kak...