RSS Feed

sejuk..apasal nak berpeluh?

7

Thursday, September 23, 2010 by Ara Drew



Penyakit berpeluh yang berlebihan dikenali sebagai Hyperhidrosis. Ia berlaku pada hampir 1% daripada populasi terutamanya wanita. Perpeluhan yang tidak normal ini biasanya mengganggu kehidupan pesakit dan ia boleh berlaku di tangan, ketiak, kaki atau muka. Ada pesakit yang tidak ke masjid atau berdebar ketika hari raya menjelang tiba kerana tangan yang basah ketika bersalaman. Ada pesakit yang mengadu berpeluh menitik-nitik tanpa sebab dan kaki yang berendam di dalam kasut disebabkan perpeluhan pada kaki. Ini menyebabkan mereka berasa sulit untuk menjalani kehidupan.
Penyebab penyakit hyperhydrosis ini masih belum diketahui. Walaupun begitu, ia dipercayai disebabkan oleh rangsangan saraf simpatetik yang berlebihan pada kelenjar peluh yang terlibat.


Hah,itu bahasa sains yang aku cilok dari web doktor tadi..
kalau dalam bahasa aku, tangan dan kaki aku ni berpeluh bila dalam bilik/kereta yang berhawa dingin a.k.a aircond..bukan akon k..

Bila time berdebar lagik lah dia brpeluh,
tapi ade jugak masa tak berdebar berpeluh..
itu yang aku heran..

Menjadi masalah sekarang ni,
perkara ni menyusahkan aku...
aku pakai henfon Sony T707..
depan dia ala2 cermin dan sekarang dah mula hodoh sikit aku tengok..
sebabnya,isu berpeluh ni..
muka depan henfon ni yang dh mula calar dan mungkin nak berkarat kot..
tangan aku yang asyik berpeluh,mungkin mnyebabkan masalah ini berlaku..

tangan aku ni,
untuk lap meja cermin pon xpayah cari air lain..
lap jer kt situ..huhuhu

p/s: modal nak beli henfon baru sebenarnya..hahaha


7 comments »

amira said...

hurm.. alahmadulillah.. mira takde cmmi...berpeluh aa gak tapi tak la sampe abnormal

DaRa MaNiskU said...

tu lar mira...
ponat eden mmikirkan mslh ni..

Amy Syaquena said...

Salam..

amy singgah baca entry sambil follow,jemput ke teratak amy ye n follow me too

ザ-sylver-shooter said...

pakai la sarung tangn getah...bapak sedara saya ejen kalu berminat..^^

kyle said...

bagus, alasan yg kukuh utk tukar hp, hehehe

rie said...

haha
dlu ms kat u
rie pun ada kwn cmni
siap guna tisu bila nk tulis nota
dlm lecture hall yg sejuk pun
boleh lg dia bpeluh :)

ada treatment kan penyakit ni
dengarnya boleh remove kelenjar peluh
yg aktif tu

Lia Edwin said...

sama lah ngn kmk eh..tapak tgn suka berpeluh..lbh2 gik mun ber-aircon..