RSS Feed

Kenapa bagi nama ni? tak suka tak suka!!!!!

4

Friday, July 30, 2010 by Ara Drew


Assalammualaikum w.b.t.....salam sejahtera semua..

hehehe,tersopan plak..Jumaat ni mndamaikan bg aku so mood mereng kurang ckit...

ada apa pada nama?

aku suke nama aku..nama aku SHARIFAH FAUZIANA...

aku ader tanya kat mak aku,nape beri nama ni..

dia ckp dia cari kt buku nama2 tu nama aku tu..

aku percaya sgt2 nama2 yg dberi mampu memberi personaliti tersendiri kt tuan empunya nama tu..

macam nama aku, sharifah aku xpyh nk translate k... part FAUZIANA tu..

Fauziana mmbawa erti 'ceria' 'kegembiraan'..sbnrnya xde fauziana dlm buku tu tp fauzana ada..

apsal mak letak ziana pulak? hahaha dh minat sgt kt ziana zain ker...ptutlah aku ader ala2 ziana zain ckit..haha

terlebih suda..

patutlah aku terlebih dan hyper gembira,suke gelak2,suke sgt kacau org,xreti dudok diam..sbb name tu sbbnya..

mcm adik aku,nama dia Wan Tarmizi- pendiam sgt2 dia ni...

yg sorang lagi,Wan Amir Hamizan- amir tu mksdnya putera raja...wey,ptutlah demand sgt2..mngarah suke sgt dia ni..hehe

yg bongsu,Sharifah Nur Farahin- farah tu 'kegembiraan" jugak mksdnya..same ckit jer mcm aku tp xtau lh klau dh besar nnti..

tu serba ckit pasal nama yg aku nk kasi tau..


haaah!!! kat bawah ni aku letak 1 list ttg permulaan huruf pertama nama..korang carilah yg korang punyer..

A    Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B    Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C    Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D    Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

E    Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

F    Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G    Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

H    Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.


L Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.

M Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

O Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

P    Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kretif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.

Q    Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R    Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

S    Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T    Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

U    Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

V    Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.


W Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

Z Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.


sumber dari crazyartzone......


4 comments »

PUPUT said...

wahhhh..detail giler citer pasal nama...mmg sedap nama tu..^_^

misyamissyou said...

hey, nama anda sedap la..
hmm..s..cam betul jek tu..adoii..pecah rahsia dah.. :P

unGu said...

sebenarnya nama mmg satu doa.. ada dalam hadith... tp xingt da.. hehehe.. :)

DaRa MaNiskU said...

terima kasih sayang ku ucapkan pada kalian semua...
nama mmg satu doa...