RSS Feed

Asam PAYAK..korang tau?

10

Monday, July 26, 2010 by Ara Drew



Tadi aku lepas mkn dengan ibu { makcik} aku...

mcm2 lauk kami buat arini.. salah 1 nya asam payak..

asam payak? xde kene mngena dgn restoren asam payak kt area KUCHING k..

buah asam kt atas tu lh.. kecur air liur den..hehe

hiris kecik2 lps tu letak dlm cencaluk dan cicah dgn cili api..perggghhhh!!!!

kami kt sarawak mmg suke sgt mkn asam ni,kalah asam lain..

kalau dh dkeringkan nama dia dh lain tau, jadi asam lingkin klau dh kering..

letak dlm gulai sbg mngantikan asam keping pon boleh..


dulu mak aku ade citer pasal nk mncari asam ni..

asam ni susah nk dpt sbb jauh kt dlm hutan..

klau nk mncari msti bawa teman sbb kdg2 mau sesat dbuek nyo..

sbb tu nenek aku xkasi mak aku cari asam ni dulu2..

kot2 xbalek,naya dbuatnya...

tu jer aku nk citer sbnrnya,nk kasi tau aku mkn ni tghari ni..huhuhu


10 comments »

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

1st time rsnya tgk asam payak tu.. blm pernah try lagi..

amira said...

tgk pon taw masam apatah lagi makan..
I like..
Hanya perlu double click saja!!

DaRa MaNiskU said...

mmg masam...
klau makan mcm tu jer,eeeeeee xdapek den nk imagine rupe kamu bkerut...

Dc said...

meleleh air luir oden...
klu mkn confirm mate jd kecik:)) sbbmsm..kan2:p

kOtAk hAti said...

wah..sedap2..ni die d pnggil asam kelubi kn..

fndrocka said...

feveret aku tu..dah byk kali makan sampai sakit tekak.apsal senang je aku nak jumpa kat pasar malam..hoho

Izan Ishak said...

dulu2 suka makan asam paya yg dijeruk...sedap!! terasa2 masamnya sekrg~~

hentakbelipat said...

rare betul asam payak ni..adakah taraf kemasaman die sungguh tinggi dari asam jawa

nenek said...

mmg masam nya tahap gaban..buat jeruk sedap,xlah masam sgt kn.. klau yg dh pnh rase..taulh mcm maner tahap kmasamannya..ape punyer ayat daa!!

ASaDa RyutaRo said...

errkkk! kembang air lior nengok asam payak. hahaha.. wat jeruk sedap gak ni..