RSS Feed

Jejaka dan lipas terbang

10

Saturday, April 21, 2012 by Ara Drew

Assalammualaikum/Salam sejahtera,




Kehadapan pakwe gua bernama Jejaka. Gua harap lu sihatlah disamping keluarga lu yang terchenta. Sweetkan gua tulis surat segala dengan lu walaupun gua tahu sekarang ni zaman dah moden tapi gua nak jugak tulis surat sama lu. Gua peduli apa mulut-mulut bau tak gosok gigi lepas makan pekasam ikan kutuk gua makwe kuno, janji gua sweet.

Pakwe, gua panggil lu apa selama ni ek? Papa? Daddy? B? Honey? Sayang? Busuk atau Abah? Sebelum gua nak tulis pasal isi penting gua tulis surat ni, gua nak tekankan di sini bahawa gua tak akan panggil lu papa, daddy, abah atau yang sewaktu dengannya. Sebab apa? Sebab gua rasa TERsumbang mahram pulak bila panggil lu macam tu. Gua minta maaf kalau tak romantik tapi gua rasa macam romansick je. Jadi gua putuskan gua panggil lu B, walaupun gua bakal dicemuh 25 huruf yang lain sebab tak pilih diorang. 

Pakwe terchenta. Masihkah lu ingat, lu berlari-lari ditepi singki, mencari beg guni? Lalu lu menjerit sambil melompat-lompat, masihkah lu ingat? Masihkah lu ingat? Gua bukan nak kasi berdarah lu punya luka lama tapi gua rasa gua patut ceritakan balik kisah ini agar lu paham perasan gua masa tu.

Begini, gua rasa lu sebagai bakal imam gua dan anak-anak kita nanti tak sepatutnya lu ada perasan takut kepada serangga kecik yang jauh lebih kecik dari badan lu lah sayang. Gua nampak macam mana cuaknya muka lu masa lipas tu terbang keluar dari guni tu sambil lu melompat-lompat tak ingat dunia. Lu ingat tak masa tu? Gua yang menyaksikan siaran langsung insiden tersebut pun gua rasa nak lempang lu barang sedas dua, tapi gua masih ingat pesan nenek kawan gua bahawa "jangan lempang anak orang sesukahati".




B, gua rasa lu kena atasi kefobiaan lu dengan lipas terbang ni. Gua sebagai makwe sejati yang inginkan lu mengatasi ketakutan lu itu. Gua takut lu kena gelak berjemaah oleh wanita-wanita tak takut lipas sedunia nanti.

Gua nak kasi situasi selepas kawen ( InsyaAllah ) jika lu masih lagi takut dengan lipas terbang. 
  • Jika kita dah kawen nanti, tiba-tiba dekat katil/dapur/almari ada lipas yang maha banyaknya menyerang, macam mana lu nak fight dengan mereka? Adakah lu akan tinggalkan bini lu ini terkapai-kapai dimakan lipas? ( hiperbola )
  • Jika masa gua dah memboyot mengandungkan anak lu nanti, tiba-tiba lipas landing baik punya dekat sebelah gua yang masa itu tengah sakit nak beranak. Adakah lu akan biarkan lipas itu menjadi bapa kepada anak kita jika gua TERberanak disitu? ( hiperbola sangat sebab tengok kartun Disney )
Gua di sini bukan nak cuba ubah lu atau gua tak dapat terima kekurangan lu ini tapi gua sekadar ingin nak meluahkan segala yang terbuku dihati berkecamuk gua ni. Kalau lu masih tak dapat nak hilangkan ketakutan lu terhadap lipas terbang ni, gua harap lu janganlah terlalu over atau gedik bila berhadapan dengan mereka. Nanti gua konpius pulak antara lu dengan minah gedik nanti.


B, gua harap lu paham dan sentaplah dengan surat gua ni. Gua dah tak terbendung lagi rasa hati jika perasaan ini dipendam lama-lama. Gua sayang lu b, gua chenta lu demi Allah. Gua tahu gua bukan makwe sweet macam makwe orang lain tapi gua rasa, gualah makwe paling sweet masih tulis surat dengan lu hari ini. Dengan ini, gua akhiri surat ini dengan serangkap pantun.


Pilih gua ka bangunan berkembar?,
habis baca letaklah dalam bingkai gambar.


Hikhikhik, sweetkan b? Assalammualaikum, sayang selalu.


p/s : Cerita diatas hanyalah cerita semata-mata, tiada kaitan dengan gua atau bangunan berkembar yang masih wujud di dunia nyata. Ayat di atas tidak sesuai dalam penulisan surat rasmi dan karangan sekolah.





10 comments »

Dauspozi said...

HAHAHA.. siottnya entry kak Ara...

Tergelak gua di sini... Sebenarnya jejaka bukan takut lipas tapi geli, takut masuk dalam baju.. blerghh.. hahaha

Ara Drew said...

N.Daus Silau : muahahahaha. gua menulis kerna gua rasa pakwe tak sepatutnya takut lipas dari gua.

eda Hidayah said...

hahha macam mana pulak kalau gua yang takut dengan lipas terbang ni? hahah.. lawak lah kau ni ara hoi ;p

Ara Drew said...

eda : lu takut takpe eda tapi jangan pakwe lu yang takut. hahaha. memandai je aku.

lynnaiza said...

mana lu punya B,mana?guwaa pon nak kenal!ahaksss..

sengal Araaa.hahahaha

Ara Drew said...

Lynn dutt : Lu apasal nak tau? sibuk je! hahaha. Budak-budak takleh tahu hal orang dewasa.

Aujinz said...

Apa takot lipas..tak rock langsom.. koh koh kob

Ara Drew said...

Aujinz : muahahaha nampak sangat aujin takut lipas. Ni apesal banyak sangat typo? Haha

RazFiRa said...

lipas memang menakutkan. saya paham. hehehe

eLLa n aLia said...

kaki lipas tu amat cantik.. haha (sarcasm)